1
استاد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2
دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
چکیده
هدف پژوهش توصیفی – همبستگی حاضر واکاوی تأثیر آموزشهای فنی و حرفهای بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام آباد غرب میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه را تمامی روستاییان شرکت کننده در دورههای آموزشی فنی و حرفهای کشاورزی در شهرستان اسلام آباد غرب در طی سالهای 1394-1390(630=N)، تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان(1970)، 242 نفر تعیین و از روش نمونهگیری تصادفی ساده، استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بود. یافتهها حاکی از آن است که به طور کلی آموزهای فنی و حرفهای به میزان متوسطی بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام آباد غرب تأثیر داشته است (میانگین 6/3 از 5 و انحرافمعیار=4/1). نتایج همچنین نشان داد که بین وضعیت اشتغال شرکت کنندگان در دورههای آموزشی فنی و حرفهای با غیر شرکت کنندگان از نظر اشتغال تفاوت معناداری وجود دارد و شرکت کنندگان در دورههای آموزشی فنی و حرفهای بیشتر از سایر افراد که در دورههای آموزشی فوق شرکت نکردهاند، موفق به کسب شغل میشوند. نتایج رگرسیون چند متغیر به روش گام به گام نشان داد که 60 درصد تغییرات متغیر وابسته(اشتغال مهارت آموزان روستایی شرکت کننده در دورههای آموزشی فنی و حرفهای) توسط چهار متغیر سابقه کار، درآمد، میزان تحصیلات و میزان برخورداری مهارت آموزان از خصیصههای کارآفرینانه(مانند اعتماد به نفس و...) تبیین میشود.
خسروی پور, بهمن, & پورجاوید, سهیلا. (1397). واکاوی تأثیر آموزشهای فنی حرفهای بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام آباد غرب. رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی, 1(1), 19-28.
MLA
بهمن خسروی پور; سهیلا پورجاوید. "واکاوی تأثیر آموزشهای فنی حرفهای بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام آباد غرب". رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی, 1, 1, 1397, 19-28.
HARVARD
خسروی پور, بهمن, پورجاوید, سهیلا. (1397). 'واکاوی تأثیر آموزشهای فنی حرفهای بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام آباد غرب', رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی, 1(1), pp. 19-28.
VANCOUVER
خسروی پور, بهمن, پورجاوید, سهیلا. واکاوی تأثیر آموزشهای فنی حرفهای بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام آباد غرب. رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی, 1397; 1(1): 19-28.