ارزیابی پارادایم های شخصیتی کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکترای آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

چکیده

هدف از این پژوهش ارزیابی هر یک از پارادایم های شخصیتی کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان می باشد. جهت گردآوری داده ها از شیوه توصیفی پیمایشی استفاده شد که به لحاظ هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان رشد و دکتری سال 97-98این دانشکده به تعداد 304 نفر بود، که حجم نمونه با توجه به جدول مورگان برابر با 120 نفر تعیین گردید. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد . که پس از تعیین روایی و پایایی آن در بین اعضای نمونه آماری توزیع شده است. جهت توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSSنسخه 20استفاده گردید. نتایج آمار توصیفی در این پژوهش نشان داد که ویژگی عملگرایی در دانشجویان دانشکده کشاورزی مورد مطالعه اولویت اول و تحمل ابهام اولویت آخر را کسب نمود. نتایج آمار استنباطی نیز نشان داد که میان پاسخگویان زن و مرد از نظر ویژگی ریسک پذیری تفاوت معناداری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد. مقایسه پاسخگویان براساس هشت رشته تحصیلی مختلف نشان داد که در میان آنان از نظر رویاپردازی تفاوت معناداری در سطح اطمینان 99درصد وجود دارد همچنین نتایج نشان داد که میان دانشجویان مقطع دکترا و کارشناسی ارشد از نظر ویژگی های کانون کنترل، نیاز به موفقیت و سلامت فکری اختلاف معناداری در سطح اطمینان 99 درصد وجود دارد در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاداتی کاربردی ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها