1
دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
چکیده
علاقهی دانشگاهها برای دستیابی به پایداری به عنوان هدف توسعه پایدار، بدون شناخت ابعاد و ارزیابی مداوم پایداری بر پایهی شاخصهای مناسب و متناسب با شرایط دانشگاهها میسر نخواهد شد. تنها زمانی میتوان فعالیتهای دانشگاهی را در مسیر درست به سوی پایداری هدایت کرد که مدیران و رهبران دانشگاهی ابعاد توسعه پایدار را به خوبی شناخته باشند و برنامهریزی درست، جامع، و دقیقی بر پایهی آن ابعاد برای دانشگاه ترسیم نمایند. بر این پایه، هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و ارزیابی پایداری در دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی به منظور نهادینهسازی پایداری در ساختار دانشگاهی بود. ابزار اندازهگیری این پژوهش پرسشنامهای محقق ساخت بود. اعتبار ابزار اندازهگیری به وسیلهی اعتبار ظاهری، محتوایی، و سازه و پایایی پرسشنامه نیز با انجام پیش آزمون و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (α = 0/79) تایید شد. دادههای آماری با استفاده از نرمافزارهای SPSSWin20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که سطح پایداری در دانشگاههای مورد بررسی در سطح پایینی قرار دارد. همچنین، تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که نه عامل ترکیب توسعه پایدار در برنامه درسی، ظرفیتسازی اقتصادی، حفاظت زیستمحیطی، بهرهوری انرژی، همکاری و مشارکت، ظرفیتسازی اجتماعی، انتشارات و تولیدات، و بهداشت و سلامت ابعاد توسعه پایدار در دانشگاه را تبیین میکنند. این نه بعد در مجموع 459/83 درصد از کل واریانس توسعه پایدار در دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی را تبیین کردند.
منوری فرد, فیض اله, & برادران, مسعود. (1397). شناسایی ابعاد و ارزیابی پایداری در دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی ایران. رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی, 1(2), 44-61.
MLA
فیض اله منوری فرد; مسعود برادران. "شناسایی ابعاد و ارزیابی پایداری در دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی ایران". رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی, 1, 2, 1397, 44-61.
HARVARD
منوری فرد, فیض اله, برادران, مسعود. (1397). 'شناسایی ابعاد و ارزیابی پایداری در دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی ایران', رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی, 1(2), pp. 44-61.
VANCOUVER
منوری فرد, فیض اله, برادران, مسعود. شناسایی ابعاد و ارزیابی پایداری در دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی ایران. رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی, 1397; 1(2): 44-61.