دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانرویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی2588-71061120180522سنجش کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای کشاورزی و عوامل مؤثر بر آن (موردمطالعه: شهرستان ابهر)11887759FAجعفر یعقوبیدانشیار گروه گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجانپریسا نجفلودانشجوی مقطع دکتری رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجانJournal Article20190520<span>امروزه کارآفرینی نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی، نوآوری و اشتغالزایی شناخته شده است. تعاونیهای کارآفرین را میتوان یکی از ابزارهای گسترش فرصتهای اشتغال و افزایش سطح درآمد کشاورزان به شمار آورد. هدف این تحقیق سنجش کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای کشاورزی شهرستان ابهر و عوامل مؤثر بر آن بود. این تحقیق، از نوع مطالعات توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه مدیران تعاونیهای کشاورزی فعال شهرستان ابهر و روستاهای این شهرستان در سال 1393 بودند (</span><span dir="LTR"><span>210</span></span><span>=</span><span dir="LTR"><span>N</span></span><span>)</span><span dir="LTR"><span>.</span></span><span> 78 نفر از مدیران با استفاده از رابطه کوکران به عنوان نمونه تحقیق تعیین و به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی موردمطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن توسط پانلی از اعضای هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان، اصلاح و تائید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ بین 73/0 - 83/0 به دست آمد. یافتههای تحقیق نشان داد که کارآفرینی سازمانی با نمره کل 35/3 و با انحراف معیار 67/0 (در مقیاس طیف لیکرت 5 سطحی) در سطح بالاتر از متوسط بود. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی به روش گامبهگام نشان داد متغیرهای مشکل ارائه وثیقه در ادارات مربوطه جهت دریافت اعتبارات، پائین بودن سطح سواد هیئتمدیره و اعضاء و ارائه مشاورههای تخصصی جهت توجیه و ارزیابی اقتصادی فعالیتها حدود 39 درصد از تغییرات کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای کشاورزی را تبیین نمودند.</span>دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانرویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی2588-71061120180522واکاوی تأثیر آموزشهای فنی حرفهای بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام آباد غرب192887760FAبهمن خسروی پوراستاد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانسهیلا پورجاویددانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانJournal Article20190520<span><span>هدف پژوهش توصیفی </span></span><span>–</span><span><span> همبستگی حاضر واکاوی تأثیر آموزشهای فنی و حرفهای بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام آباد غرب میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه را تمامی روستاییان شرکت کننده در دورههای آموزشی فنی و حرفهای کشاورزی در شهرستان اسلام آباد غرب در طی سالهای 1394-1390(630=</span></span><span dir="LTR"><span>N</span></span><span><span>)، تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان(1970)، 242 نفر تعیین و از روش نمونهگیری تصادفی ساده، استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بود. یافتهها حاکی از آن است که به طور کلی آموزهای فنی و حرفهای به میزان متوسطی بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلام آباد غرب تأثیر داشته است (میانگین 6/3 از 5 و انحرافمعیار=4/1). نتایج همچنین نشان داد که بین وضعیت اشتغال شرکت کنندگان در دورههای آموزشی فنی و حرفهای با غیر شرکت کنندگان از نظر اشتغال تفاوت معناداری وجود دارد و شرکت کنندگان در دورههای آموزشی فنی و حرفهای بیشتر از سایر افراد که در دورههای آموزشی فوق شرکت نکردهاند، موفق به کسب شغل میشوند. </span></span><span><span>نتایج رگرسیون چند متغیر به روش گام به گام نشان داد که </span></span><span><span>60 درصد تغییرات متغیر وابسته(اشتغال مهارت آموزان روستایی شرکت کننده در دورههای آموزشی فنی و حرفهای) توسط چهار متغیر سابقه کار، درآمد، میزان تحصیلات و میزان برخورداری مهارت آموزان از خصیصههای کارآفرینانه(مانند اعتماد به نفس و...) تبیین میشود.</span></span>دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانرویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی2588-71061120180522شناسایی ویژگیهای نوآورانه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز294387761FAمسعود برادراندانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانمریم عامریکارشناس ارشد مدیریت اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهوازJournal Article20190520<span> </span><span><span>نوآوری بهطور گسترده مهمترین منبع مستمر رشد اقتصادی و مزایای رقابتی میباشد، همچنین میتوان آنرا به عنوان حرکت انتقالی جوامع به سوی رشد توسعه پایدار جهانی، گذر از مناسبات ناکارآمد اجتماعی، روشهای سنتی تفکر و روشهای هزینهبر آموزش و پرورش به شمار آورد. دانشگاهها باید به گونهای رهبری شوند که نوآوری به عنوان یک فرهنگ و بخش طبیعی فعالیتهای روزانه درآمده و به عنوان دانش افزوده برای همه اعضای هیئت علمی مطرح شود. بر همین اساس هدف این پژوهش، شناسایی ویژگیهای نوآورانه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز تعیین گردیده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد. روایی فنی و ظاهری پرسشنامه بر اساس نظر جمعی از استادان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد که مقدار ضرایب محاسبه شده 93/0 و 84/0 بوده است. جامعه آماری پژوهش را 111 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل دادند. 87 نفر از آنها با توجه به جدول مورگان به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. افراد نمونه با روش نمونهگیری طبقه ای متناسب با حجم طبقه انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار</span></span><span dir="LTR"><span>SPSS </span></span><span><span> تجزیه و تحلیل گردید. یافتههای تحقیق نشاندهنده وجود تفاوت آماری مثبت و معنیداری بین ویژگیهای نوآورانه اعضای هیأت علمی بود. مقایسه میانگین بینگروهها نشان داد که دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی با دانشکدههای کشاورزی و علوم دامی و صنایع غذایی تفاوت معنیداری دارد. نتایج همچنین نشان داد که بین اعضای هیأت علمی که حداقل یکی از مقاطع تحصیلی خود را در خارج از کشور سپری کردهاند و کسانی که در داخل کشور تحصیل کردهاند از نظر ویژگیهای نوآورانه هیچگونه تفاوت آماری معنیداری وجود نداشت</span></span><span><span>.</span></span>دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانرویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی2588-71061120180522بررسی کاربرد و چالشهای مدیریت تغییر از دیدگاه کارکنان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب(اهواز) بر اساس مدل لوین445887762FAآذر هاشمی نژاددانش آموخته دکتری ترویج کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانسعید محمدزادهاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانJournal Article20190520<span>این تحقیق با هدف بررسی کاربرد و چالش های مدیریت تغییر از دیدگاه کارکنان سازمان جهادکشاورزی و مقایسه آن با دیدگاه کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب شهرستان اهواز به تحریر در آمده است. جامعه آماری تحقیق کارکنان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان مشتمل بر 251 نفر و کارکنان شاغل در شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب (زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب) شامل 397 نفر می باشندکه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب، و با استفاده از جدول مورگان تعداد 148 نفر از سازمان جهاد کشاورزی و 196 نفر از شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آن بالای 7/0 را نشان داده است. روایی پرسشنامه با نظر اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین تأیید گردید. در این تحقیق فرایند مدیریت تغییر بر اساس سه مرحله مدیریت تغییر مدل لوین(مرحله ذوب شدن، مرحله تغییر، مرحله انجماد مجدد) بررسی شده است. مرحله ذوب شدن منجر به در هم ریختن وضع موجود می شود؛ مرحله تغییر، شامل توسعه رفتارها و نگرش جدید از طریق تغییر می باشد؛ مرحله انجماد مجدد نیز منجر به تثبیت تغییر جدید برای دائمی ساختن آن می شود. نتایج مقایسه وضعیت موجود و مطلوب دو سازمان نشان می دهد که در دو سازمان بین وضعیت موجود و مطلوب فاصله وجود دارد اما این فاصله در شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب در سه مرحله مدیریت تغییر کمتر می باشد. در مقایسه دو سازمان نسبت به مراحل مدیریت تغییر، نتایج نشان دادکه بین دیدگاه کارکنان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب نسبت به مرحله اول یعنی آمادگی برای تغییر، در سطح 05/0 درصد تفاوت معنی داری وجود دارد اما در دو مرحله تغییر و تثبیت آن تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین تحلیل چالش های مدیریت تغییر نشان داد که چهار عامل شخصیتی، مدیریتی، سازمانی، مقاومت و ترس 087/67 درصد از کل تغییرات مربوط به چالش های مدیریت تغییر را تبیین می</span><span></span><span>کنند.</span>دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانرویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی2588-71061120180522پدیدارشناسی عوامل مؤثر بر نگرش گلخانهداران در تأسیس کسب و کار، دلایل موفقیت وضعف دراین حرفه (مطالعه موردی گلخانهداران اصفهان وخوزستان)596887763FAزهرا حسینیکارشناسی ارشد باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانمحمدرضا زارع بوانیاستادیار گروه علوم باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانJournal Article20190520<span>هدف از این پژوهش درک تجربیات گلخانه دارانی است که در شرایط واقعی اقدام به راه اندازی یک کسب و کارکرده اند</span><span dir="LTR">.</span><span> به این منظور سوال پژوهش به این صورت مطرح شد که: گلخانهداران در طی فرایند کسب و کار چه تجاربی کسب کرده اند و دلایل موفقیت و ضعف در راه اندازی این کسب وکار چه بوده است؟.</span><span> </span><span>جامعه مورد مطالعه شامل گلخانه دارانی بوده است که درسال 96-87 اقدام به راه اندازی یک کسب و کار کرده اند و در ضمن تجربیات خود را بیان و توصیف نموده اند. برای انتخاب این افراد از نمونه گیری مبتنی بر هدف استفاده شده (10گلخانه دار شامل 5 نفر مرد و 2 نفر زن). سپس دادههای مورد مطالعه به صورت انفرادی نیمه ساختارمند (به مدت 30دقیقه) در محدوده زمانی سال1396-1395جمع آوری شدند. یافته ها تجزیه و تحلیل شده و با استفاده از روش کلایزی در پنج مفهوم اساسی طبقه بندی شدند. این مفاهیم عبارتند ازسخت و طاقت فرسا بودن راهاندازی، بالا بودن هزینه و نیاز به سرمایه کافی، فشار و استرس روانی و اجتماعی، میزان ریسک پذیری، نگرش و مهارت و افزایش اعتماد به نفس و موفقیت گلخانه داران.</span>دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانرویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی2588-71061120180522دیدگاه متولیان اقتصادی با تاکید بر چالشهای اقتصادی و اجتماعی کارآفرینی (مورد مطالعه: شهرستان ایذه)699187765FAاحسان خواجویدانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مهندسی محیط زیست، مؤسسه آموزش عالی مهر البرزفرناز امین صالحیاستادیار گروه مهندسی محیط زیست، مؤسسه آموزش عالی مهر البرزتقی عبادیعضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)ناصر جمشیدیاستادیار گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه امیر کبیرJournal Article20190520<span><span>هدف از این تحقیق دیدگاه متولیان اقتصادی با تاکید بر چالشهای اقتصادی و اجتماعی کارآفرینی در شهرستان ایذه است. از جمله اقدامات لازم بـرای بـهکارگیری ابزار کارآفرینی در سطح کلان، بسترسازی اجتماعی و اقتصادی است. شناخت بسترهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه و زیرمجموعههای آنها میتواند، ما را در سطح کلان به سوی بستر اجتماعی پویا و هدایت کند. این تحقیق از لحاظ هدف کمی از مطالعات مقطعی و تبیینی است. روش مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات در تحقیقات کمی پیمایشی است. که ابزار مورد استفاده در آن پرسشنامه 28 سوالی خودساخته ای است که روایی توسط خبرگان و اساتید تائید و پایایی آن به میزان 91/0 بدست آمد. از نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span>Spss22</span></span><span><span> برای تجزیه و تحلیل داده های توصیفی و استنباطی به همراه آزمون های آماری مرتبط استفاده شد. نتایج حاصله از پژوهش نشان داد که بین تورم بالا و نرخ بیکاری مزمن، عدم استفاده صحیح از منابع مالی، ترس از متفاوت عمل کردن و ضعف در کارهای تیمی با توسعه کارآفرینی در شهرستان ایذه رابطه معنادار و معکوسی وجود دارد و از بین این چهار عامل، قویترین عامل تاثیرگذار عدم استفاده صحیح از منابع مالی و پس از آن ترس از متفاوت عمل کردن میباشد. </span></span>دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانرویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی2588-71061120180522تجاری سازی نتایج تحقیقات کشاورزی، رویکردی در راستای بازآفرینی نظام آموزش و تحقیقات کشاورزی9210687766FAنصیبه پورفاتحدانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانفرحناز رستمیعضو هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازیJournal Article20190520<span>تجاری سازی ایده ها و تبدیل علم و تحقیقات کشاورزی به ثروت رویکردی است جامع نگر، نظام گرا و مشتری محور که زمینه کاربردی کردن آموزش و تحقیقات کشاورزی را فراهم می سازد و شبکه ای منسجم بین کلیه فعالان و بهره برداران بخش کشاورزی ایجاد می کند. بررسی ها نشان میدهد پارکهای</span><span> </span><span>علم</span><span> </span><span>و</span><span> </span><span>فنّاوری و</span><span> </span><span>مراکز</span><span> </span><span>رشد در</span><span> </span><span>فرآیند</span><span> </span><span>ایجاد،</span><span> </span><span>توسعه و</span><span> </span><span>تجاریسازی تحقیقات</span><span> </span><span>نقش</span><span> </span><span>مهمی</span><span> </span><span>دارند. از این رو هدف پژوهش توصیفی- پیمایشی حاضر، تبیین مولفههای مدل تجاریسازی تحقیقات کشاورزی در مراکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری استان کرمانشاه می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه تمامی کارشناسان واحدهای فناور مراکز رشد کشاورزی استان کرمانشاه میباشند که به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور جمع آوری داده ها نیز از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. روایی ابزار تحقیق توسط پانل متخصصان در ابعاد روایی ظاهری، محتوایی و سازهای مورد تائید قرار گرفت. آلفای کرونباخ و پایایی مرکب ابزار تحقیق نیز در بخشهای مختلف بالاتر از حد مطلوب بود. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد در زمینه تجاری سازی یافته های پژوهشی کشاورزی؛ شکل گیری ایده، ارزیابی ایده های پژوهشی و فناوری و پیاده سازی و مدیریت طرح تجاری سازی یافته های پژوهشی دارای بیشترین</span><span> اهمیت می باشند.</span>