دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانرویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی2588-71062220190823مؤلفههای برنامه درسی و روحیه کارآفرینی دانشجویان: مطالعهی مراکز آموزش عالی علمی-کاربردی جهاد کشاورزی البرز114107845FAفیض الله منوری فرددانشآموختهی کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایرانسید حمید موحد محمدیاستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایراناحمد رضوانفراستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایرانJournal Article20200528فرآیندهای یاددهی و یادگیری به عنوان قلب فعالیتهای آموزشی نقشی غیر قابل انکار در توسعهی توانمندیهای فکری و عملی دانشجویان (شامل توانمندیهای کارآفرینانه) بازی میکند. از سوی دیگر، یادگیری در محیطهای آموزشی تابعی از مجموعهی مؤلفههای برنامهی درسی است. این بدان معنی است که صلاحیتهای دانشآموختگان تنها بر اساس یکی از مؤلفههای برنامهی درسی تبیین نمیشود بلکه برآیندی از تمام آن مؤلفهها است. معالعسف، پژوهشهای انجام شده در زمینهی نقش برنامهی درسی بر صلاحیتهای دانشجویان (از جمله شایستگیهای کارآفرینانهی آنان) تنها به یک یا دو مؤلفهی برنامهی درسی توجه داشتهاند و سایر مؤلفهها را نادیده گرفتهاند. بنابراین، پژوهش حاضر در تلاش برای واکاوی اثر مؤلفه های برنامه درسی بر روحیه کارآفرینی دانشجویان در مراکز آموزش عالی علمی-کاربردی جهاد کشاورزی استان البرز است. بدین منظور، اقدام به گردآوری دادهها به صورت میدانی و تحلیل آنها در محیط نرمافزار <em>SPSS<sub>Win20</sub></em>شد. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان مراکز آموزش عالی علمی-کاربردی جهاد کشاورزی، در استان البرز بودند (2004 =<strong><em>N</em></strong>) که از این میان، 178 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری طبقه ای انتساب متناسب در دو مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) و دکتر جوانشیر بود. یافته های آمار توصیفی حاکی از پایین بودن سطح روحیهی کارآفرینی دانشجویان در هر دو مرکز بود. تحلیل همبستگی نشان داد که بین همهی مؤلفه های برنامه درسی (روش تدریس، محتوا، محیط فیزیکی، فراگیر، آموزشگر، ارزشیابی و قوانین و مقررات) با روحیه کارآفرینی دانشجویان رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. در نهایت، چهار مؤلفه محتوای آموزشی، دانشجو، ارزشیابی و آموزشگر وارد تحلیل رگرسیون گام به گام شدند و در مجموع، 3/69 درصد از واریانس متغیر وابسته روحیهی کارآفرینی دانشجویان را تبیین کردند.https://eraa.asnrukh.ac.ir/article_107845_21a3e76e93c7eecbfd4421c3c4ced733.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانرویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی2588-71062220190823واکاوی تأثیر ویژگی های کارآفرینی اعضای شرکتهای خدمات مشاوره ای کشاورزی بر روحیه کارآفرینی آنان (مطالعه موردی: شهرستان های همدان و ملایر)1530107846FAخلیل میرزائیدکترای ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی همدان، همدان، ایرانمرجان سپه پناهدانشجوی دکترای ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایرانJournal Article20200528از راهکارهایی که در روند اشتغال زایی جوامع اهمیت فراوانی دارد، توسعه کارآفرینی است که در صورت شناسایی ابعاد و زمینه های آن می تواند به طور مؤثری به پیشبرد اهداف توسعه پایدار کشاورزی کمک کند. از آنجا که در ایران و طبق قانون، شرکت های فنی، مهندسی و خدمات مشاوره ای کشاورزی متولی اصلی امور مربوط به کشاورزی در روستاها و سایر مناطق کشور شده اند، در این مقاله سعی شده است، تأثیر ویژگی های کارآفرینی اعضای این شرکت ها بر تمایل آنها به کارآفرینی، مورد ارزیابی و شناسایی قرار گیرند. برای این منظور از روش پیمایشی استفاده شد و داده ها با کمک پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری شد. برای تعیین روایی، پرسشنامه در اختیار اعضاء هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا قرار گرفت و با توجه به اینکه، از پرسشنامه استاندارد بهره گرفته شده است، پایایی آن تأیید شد. جامعه آماری تحقیق شامل 50 نفر اعضای شرکتهای فنی، مهندسی و خدمات مشاوره ای کشاورزی در شهرستان همدان و ملایر بوده است که به صورت تمام شماری انجام گردیده است. برای تحلیل اطلاعات، از دو روش آمار توصیفی از جمله میانگین، انحراف معیار و ضریب تغییرات و تحلیلی از جمله: ضرایب همبستگی و تحلیل مسیر با بهره گیری از نرم افزار <strong><em>SPSS/22</em></strong> استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که بین سن، جنسیت، میزان تحصیلات و سابقه کار افراد مورد مطالعه و روحیه کارآفرینی آنها رابطه معنی داری وجود ندارد و نیز بین روحیه کارآفرینی و برخی خصلت های مربوط به کارآفرینی نظیر اعتماد به نفس، شجاعت در کار، روحیه کار گروهی، انگیزه و ابتکار، رقابت پذیری، قانون مداری و نظم، خودیاری، ریسک پذیری و علاقه مندی به شغل رابطه معنی داری وجود دارد. https://eraa.asnrukh.ac.ir/article_107846_afd35192c60d4d961b5185fd0fa33a6d.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانرویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی2588-71062220190823راهکارهای توسعه آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی (مورد مطالعه: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان)3148107848FAآمنه سواری ممبینیدانشجوی دوره دکترای رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانJournal Article20200528امروزه آموزش عالی کشاورزی در کشور، با توجه به سرعت تغییر و تحول ها، کارآیی لازم را نداشته و فراگیران را برای سازگاری با شرایط متحول بخش کشاورزی آماده نمی کند. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری دانشجویان کارشناسی ارشد سه دانشکده ی مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشکده ی کشاورزی و دانشکده ی علوم دامی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به تعداد 112 نفر انتخاب گردید. روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم نمونه می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخت برمبنای پیشنهادهای ارائه شده درگردهمایی روسای دانشکده های کشاورزی سراسر کشور می باشد. مهمترین نتایج آمار توصیفی بیانگر آن است که از میان پیشنهادهای ارائه شده سه پیشنهاد رفع مشکلات موجود در زمینه ی تشخیص صلاحیت ثبت شرکت های مهندسی مشاور، ارتباط مؤثر و سیستماتیک دانشکده ها با مراکز استانی مرتبط با بخش پژوهش و در نظر گرفتن هزینه ی استهلاک دستگاه های موجود در آزمایشگاه و رفع مشکل آزمایشگاه ها به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده و در اولویت بودند. همچنین مهمترین نتایج آمار استنباطی نشان داده است که بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر مورد مطالعه در خصوص مؤلفه برنامه ریزی، پیشنهاد ایجاد رشته ها و گرایش های مورد نیاز و تقویت تخصص های بین رشته ای و بازنگری در رشته های موجود به فراخور نیاز هر منطقه با اطمینان 99% تفاوت آماری معنی داری وجود داشت.https://eraa.asnrukh.ac.ir/article_107848_606972dd7ba9f7a84de7178c2c3b6f44.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانرویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی2588-71062220190823تحلیل عملکرد مدیریت نوین روستایی با رویکرد حکمرانی خوب (مورد مطالعه: دهیاریهای بخش مرکزی، شهرستان ایوان)4970107855FAمرضیه موسویدانشجوی دکترای ترویج کشاورزی پایدار و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایرانسعید محمدزادهاستادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایرانپریسا پاکدانشجوی دکترای ترویج کشاورزی پایدار و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایرانمحمدجواد فتاحیدانشجوی دکترای ترویج کشاورزی پایدار و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایرانJournal Article20200528مدیریت، مهمترین عامل در حیات، رشد و بالندگی یا مرگ یک جامعه است و روند حرکت را از وضع موجود به سوی وضع مطلوب کنترل میکند. بر این اساس توجه به ساختار مدیریت در جوامع روستایی یکی از موضوعات اساسی در تحلیل مسائل روستایی کشور است. رویکردهای مختلفی در زمینه مدیریت روستایی وجود دارد که یکی از جدیدترین و مهمترین آنها، حکمروایی مطلوب و خوب روستایی میباشد. بر این اساس هدف این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت موجود مدیریت محلی روستاها به لحاظ عملکرد با شاخص<strong><em></em></strong>های 8 گانه حکمروایی مطلوب است. برای این منظـور از روششناسی توصیفی- تحلیلی، با استفاده از منابع کتابخانهای و پژوهش میدانی (پرسشنامه) استفاده شد. جامعه آماری تحقیق یازده روستای دهستان <strong><em></em></strong>های نبوت و سراب شهرستان ایوان میباشد که 122 نفر به صورت تصادفی ساده مطالعه شدهاند<strong><em>.</em></strong> نتایج بررسی وضعیت عملکرد مدیران روستایی در شاخص <strong><em></em></strong>های هشتگانه حکمرانی خوب روستایی نشان می دهد، در بین هشت شاخص مورد بررسی میانگین چهار شاخص مشارکت، پاسخگویی، شفاف بودن و عدالت بیشتر از میانگین مبنا بوده است و میانگین چهار شاخص کارآیی، قانون<strong><em> </em></strong>مداری، مسئولیت<strong><em> </em></strong>پذیری، اجماعپذیری از میانگین مبنا کمتر بوده است. منفی شدن شاخص انحراف از میانگین اکثر شاخص<strong><em></em></strong>های مذکور، ضعف عملکرد دهیاریها در اکثر شاخص<strong><em></em></strong>های حکمرانی خوب را از دیدگاه پاسخگویان نشان میدهد. https://eraa.asnrukh.ac.ir/article_107855_90e0e15dce69819a54d1862243810b62.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانرویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی2588-71062220190823ارزیابی پارادایم های شخصیتی کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان7181107847FAنصیبه پورفاتحدانشجوی دکترای آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانJournal Article20200528<span class="fontstyle0">هدف از این پژوهش ارزیابی هر یک از پارادایم های شخصیتی کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان می باشد. جهت گردآوری داده ها از شیوه توصیفی </span><span class="fontstyle2">– </span><span class="fontstyle0">پیمایشی استفاده شد که به لحاظ هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان رشد و دکتری سال 97-98این دانشکده به تعداد 304 نفر بود، که حجم نمونه با توجه به جدول مورگان برابر با 120 نفر تعیین گردید. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد . که پس از تعیین روایی و پایایی آن در بین اعضای نمونه آماری توزیع شده است</span><span class="fontstyle3">. </span><span class="fontstyle0">جهت توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار </span><span class="fontstyle4">SPSS</span><span class="fontstyle0">نسخه 20استفاده گردید. نتایج آمار توصیفی در این پژوهش نشان داد که ویژگی عملگرایی در دانشجویان دانشکده کشاورزی مورد مطالعه اولویت اول و تحمل ابهام اولویت آخر را کسب نمود. نتایج آمار استنباطی نیز نشان داد که میان پاسخگویان زن و مرد از نظر ویژگی ریسک پذیری تفاوت معناداری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد. مقایسه پاسخگویان براساس هشت رشته تحصیلی مختلف نشان داد که در میان آنان از نظر رویاپردازی تفاوت معناداری در سطح اطمینان 99درصد وجود دارد همچنین نتایج نشان داد که میان دانشجویان مقطع دکترا و کارشناسی ارشد از نظر ویژگی های کانون کنترل، نیاز به موفقیت و سلامت فکری اختلاف معناداری در سطح اطمینان 99 درصد وجود دارد در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاداتی کاربردی ارائه گردیده است.</span> <br /><br />https://eraa.asnrukh.ac.ir/article_107847_bfc73560bea18f29ff12bc61e6d5ce8e.pdfدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانرویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی2588-71062220190823بررسی عوامل موثر بر تمایل دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به استفاده از یادگیری الکترونیکی8298107851FAفاطمه رحیمی فیض آباددانشجوی دکترای ترویج کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران0000-0003-0755-4244لطیف محمدزادهدانشجوی دکترای ترویج کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایرانJournal Article20200528پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر تمایل دانشجویان به استفاده از یادگیری الکترونیکی و به روش پیمایش انجام گردید. جامعه ی آماری این پژوهش 260 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونه ای 152 نفری از آنها برای تحقیق به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. در ایـن راسـتا از پیمایـش، کـه در زیرمجموعـه تحقیقـات توصیفـی قـرار دارد اسـتفاده گردیـد. جمعآوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه انجام شد. روایی پرسشنامه مورد استفاده از سوی گروهی از متخصصان بررسی و تایید شد و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از ضریب پایایی آلفای کرونباخ استفاده شد (80/0 تا 92/0). بـرای تعییـن عامل هـای موثـر بـر تمایل از مـدل معادلـه های سـاختاری با اسـتفاده از نـرم افـزار<strong><em> AMOS<sub>20</sub> </em></strong>اسـتفاده شـد. یافته ها نشان داد، متغیرهای موانع زیرساختی و تجهیزاتی و درک رفتار دیگران عوامل مرتبط در رابطه با با پیشبینی تمایل دانشجویان می باشند، این متغیرها در مجموع قادر بودند، 84% از تمایل دانشجویان نسبت به استفاده از یادگیری الکترونیکی را تبیین کنند. در پایان پیشنهادهایی به منظور بهبود خدمات رسانی یادگیری الکترونیک و افزایش تمایل دانشجویان در استفاده از خدمات یادگیری الکترونیک ارائه شده است.https://eraa.asnrukh.ac.ir/article_107851_41fa17ad445b6059ff0e1e54740f60e1.pdf