کاربرد نقشه مفهومی در بررسی عوامل مهم در مدیریت دانش: مطالعه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان
سید احمد
محمدینیا
دانشآموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
author
معصومه
فروزانی
گروه ترویج وآموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
author
سعید
محمدزاده
گروه ترویج وآموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
author
مسعود
برادران
گروه ترویج وآموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
author
text
article
2019
per
مدیریت دانش ضرورتا شامل ایجاد، کشف، سازماندهی، کاربرد و تسهیم دانش به عنوان یک منبع است. مزایای رقابتی زمانی حاصل میشود که مدیریت دانش نقش مهمی در سیاستگذاری سازمانها در بلندمدت داشته باشد. منابع انسانی در هر سازمانی منابع عظیمی از دانش را دارا بوده که ممکن است به طور آشکار و واضح از آن آگاه نباشند. زمینههای اجتماعی و سیاسی، و همچنین علایق فردی و گروهی بر انتقال این دانش عملی به سایرین اثرگذارند. برای دریافتن این که چه عواملی باید برای تسهیل مدیریت دانش در یک سازمان با زمینه کشاورزی مورد توجه قرار گیرد، این مطالعه با رویکرد کیفی انجام شد. چندین نقشه مفهومی برای آشکار ساختن نظرات کارشناسان و متخصصان در مورد عوامل موثر بر انتقال و مدیریت دانش در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تهیه شد. پاسخگویان با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و با معرفی سایر مطلعین کلیدی در زمینه مدیریت دانش در سازمان انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه بدون ساختار و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SimpleMindاستفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که در کل دو دسته عامل در تحریک فرایند مدیریت دانش در سازمان موثرند: عوامل درونی و بیرونی سازمان که هر یک تاثیر پیشبرنده یا بازدارندگی داشتهاند. عوامل بیرونی دربرگیرنده کارکرد سیستمهای تربیت نیروی انسانی مانند دانشگاهها، همکاری با سایر نهادها و سازمانها، و ارباب رجوعان مطلع و طالب دانش بروز است. عوامل درونی به دو دسته تقسیم میشود: جو عمومی سازمان و عوامل فردی که هر یک دربرگیرنده عناصر مختلفی است. نحوه اداره سازمان (نظامهای دولتی)، کاربرد تکنولوژی اطلاعاتی، دورههای ضمن خدمت، دیدگاههای حمایتگرانه مدیران برای تحریک تسهیم دانش، فرایند تصمیمگیری، مکانیسم نگهداری و حفظ دانش، دسترسی به اطلاعات سازمانی طبقهبندی شده، وظایف شغلی، نظام پاداشدهی، مکانیسم استخدام و بازنشستگی نیروی انسانی از جمله عوامل درونی هستند که از جو عمومی سازمان نشات میگیرند. به علاوه، ویژگیهای فردی کارکنان، رفتار کسب دانش، معیارهای ارزیابی دانش کسب شده، و نیاز برای مدیریت دانش به عنوان عناصر فردی تشخیص داده شدند.
رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2588-7106
2
v.
1
no.
2019
1
16
https://eraa.asnrukh.ac.ir/article_96203_88faa57e2f13be83e1e84cd3fde92112.pdf
تاثیر منابع شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی بر انگیزش پژوهشی (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان)
بهمن
خسروی پور
استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
author
فاطمه
رجبیان غریب
دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
author
text
article
2019
per
انگیزش در کلیه فعالیتهای زندگی فرد از جمله، آموزش و پژوهش نقش مهمی دارد. با توجه به اهمیت مساله، هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر منابع شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی بر انگیزش پژوهشی دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان است. جامعه آماری تحقیق شامل 95 نفر دانشجویان دکتری در سال تحصیلی97-1396که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 76 تن از آنان از طریق روش نمونهگیری در دسترس گزینش شدند . برای گردآوری دادهها از پرسشنامه آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی و انگیزش پژوهشی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی مورد تایید قرار گرفت. به منظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار مقدار پایایی مرکب محاسبه شده برای مقیاس های اصلی پرسشنامه در حد مناسب (در دامنه بین 780/ 0 تا 899/ 0) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از نرم افزارهای SPSSWin21 و Smart PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که از بین منابع شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی تنها ابهام پذیری با ضریب مسیر 57/ 0 بر انگیزش پژوهشی دانشجویان تاثیر گذاشته و باعث افزایش انگیزش پژوهشی آنها شده است. با توجه به اینکه ابهام پذیری از منابع عاطفی خلاقیت پژوهشی است. توجه به منابع عاطفی خلاقیت پژوهشی به منظور تقویت انگیزش پژوهشی حائز اهمیت است.
رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2588-7106
2
v.
1
no.
2019
17
28
https://eraa.asnrukh.ac.ir/article_96228_475108211b9c4e413cac818df90c9354.pdf
تعیین عوامل موثر بر عدم تمایل به کاربرد سموم شیمیایی در گلخانههای صیفی شهرستان بندرعباس
مسعود
یزدان پناه
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
author
خدیجه
عباس زاده
مربی دانشگاه هرمزگان
author
فاطمه
رحیمی فیض آباد
دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
author
text
article
2019
per
استفاده بیرویه از آفتکشها به یکی از مشکلات اصلی بهداشت عمومی در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. مقاله حاضر با استفاده از تئوری رفتار برنامهریزی شده بهعنوان مبانی نظری تحقیق، نیت و رفتار گلخانهداران در رابطه با عدم مصرف سموم آفتکش را در استان هرمزگان بررسی نمود. نمونه تحقیق، 110 نفر از گلخانهداران شهرستان بندرعباس بودند که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت انجام شد. در مطالعه پیش آزمون، پس از تهیه پرسشنامه و تأیید روایی صوری آن توسط متخصصان امر، پایایی آن از طریق محاسبه مقادیر آلفا کرونباخ برای متغیرهای مختلف تحقیق مورد تایید قرار گرفت (61/0 تا 95/0). نتایج تحقیق نشان داد، نیت گلخانهداران در رابطه با عدم مصرف سموم آفتکش بهطور معنیداری توسط متغیر نگرش تبیین میشود. در نهایت، بر اساس نتایج تحقیق، در رابطه با اثرات مخرب مصرف سموم آفتکشها پیشنهاد میشود، مسئولان از طریق تدارک برنامههای آموزشی برای گلخانهداران، ضمن آگاه نمودن گلخانهداران از رفتارهای نامناسب آنها و ارائه راهکارهای ساده و عملی برای آنها، نیت آنها را برای انجام رفتارهای مناسب ارتقا بخشند، در واقع از این طریق نوعی خودپاداشی و انگیزه درونی در گلخانهداران به وجود میآید و باعث تشویق گلخانهداران به انجام رفتارهای مناسب میگردد.
رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2588-7106
2
v.
1
no.
2019
29
40
https://eraa.asnrukh.ac.ir/article_96555_480a33f74011751668eb9779539a306a.pdf
بررسی وضعیت، شناسایی موانع و ارائه راهکارهای توسعه صنعت بسته بندی خرما (مطالعه موردی: استان بوشهر)
نوذر
منفرد
استاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بوشهر،
ایران
author
پرویز
بیات
استادیارمرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بوشهر،
ایران
author
حسن
علیپور
دانشیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
author
مهناز
امیرامینی خلف لو
استادیارمرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بوشهر،
ایران
author
text
article
2019
per
خرما یکی از محصولات اساسی و استراتژیک است که در مناطق گرمسیری ایران نظیر استانهای خوزستان و بوشهر تولید میشود. بسته بندی یکی از مهمترین خدمات بازار یابی به شمار می آید که نقش به سزایی در ایجاد ارزش افزوده محصول دارد. بهطورکلی، بسته بندی عبارت است از ارائه محصول در ظروف و پوشش های مناسب که محصول را برای فروش به بازار آماده میکند یا بهوسیله آن اطلاعات لازم در مورد محصول به مصرفکنندگان منتقل میگردد. کشور ایران در حال حاضر از نظر تولید خرما جزو چهار کشور اول جهان است این در حالی است که از نظر ارزش صادراتی در رتبه پایینی در مقایسه با سایر کشورهای صادرکننده قرار دارد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی مشکلات و محدودیت های صنعت بسته بندی و فرآوری خرما و نقش این صنعت در توسعه صادرات خرمای استان بوشهر میباشد. این پژوهش به کمک روش کمی و کیفی انجام شده است. در بخش کمی از روش پیمایش و در بخش کیفی از روش مشاهده و مصاحبههای نیمه ساختاری استفاده گردید. جامعه آماری شامل مدیران واحدهای بستهبندی، دست اندرکاران و کارشناسان دولتی و صادرکنندگان بود. نتایج پژوهشی نشان داد مسائل عمده صنایع بسته بندی خرمای استان عبارتند از کمبود نقدینگی، عدم ثبات قیمت مواد اولیه، بالا رفتن هزینه های تولید از جمله حامل های انرژی، بالا بودن سود تسهیلات بانکی، عدم نظارت دقیق و بهداشتی بر کیفیت خرماهای بسته بندی شده، و .... با توجه به یافته های پژوهش و جمع بندی آنها پیشنهادات و راهکارهایی برای بهبود صنایع بسته بندی خرما ارائه شده است.
رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2588-7106
2
v.
1
no.
2019
41
50
https://eraa.asnrukh.ac.ir/article_96556_318fa77fd4f4d4c89f550870bac9262d.pdf
ارزیابی مناسبت کیفی آب رودخانه کشکان جهت مصارف کشاورزی و اجراسازی سامانههای قطرهای (مطالعه موردی: ایستگاه پلدختر)
یاسر
سبزواری
دانشجوی کارشناسی ارشد آبیاری و زهکشی، دانشگاه لرستان، خرمآباد
author
علی حیدر
نصرالهی
استادیار گروه مهندسی آب، دانشگاه لرستان، خرمآباد
author
فاطمه
علیزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد آبیاری و زهکشی، دانشگاه لرستان، خرمآباد
author
text
article
2019
per
رودخانهها مهمترین منابع تأمین آب جهت مصارف مختلف میباشند که افزایش بهرهبرداری از آنها به مرور زمان سبب بروز مشکلات کیفی در کنار مشکلات کمی در این منابع شده است. حوضه آبریز کشکان مهمترین سرشاخه پرآب رودخانه کرخه میباشد. در این مقاله به ارزیابی کیفی آب این رودخانه برای اجراسازی سامانههای قطرهای با استفاده از شاخص لانژیر و کلاس بندی کیفی آب با استفاده از نمودار ویلکوکس جهت مصارف کشاورزی پرداخته شده است. برای این منظور از اطلاعات ایستگاه هیدرومتری پلدختر طی دوره آماری 21 ساله از (1395-1375) استفاده شده که شامل EC، SAR، Ca، Mg، Co3، HCo3، Na و K میباشند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که با گذشت زمان در دوره زمانی 21 ساله بر شوری آب رودخانه کشکان افزوده شده و همچنین با گذشت زمان شاخص LSI کاهش پیدا کرده و اثر رسوبگذاری آب بیشتر شده است. لذا آب این منبع مهم با اعمال تمهیدات بیشتر، قابل استفاده میباشد همچنین توصیه میشود که از قطرهچکانهایی که حساسیت کمتری به گرفتگی دارند استفاده شود.
رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2588-7106
2
v.
1
no.
2019
51
59
https://eraa.asnrukh.ac.ir/article_96557_10914ff7d36b990358a599e772c4465d.pdf
بررسی عوامل موثر بر انتخاب مسیرهای بازاریابی مرکبات: رویکردی جهت تحقق استارتاپها در شهرستان کازرون
عباس
میرزایی
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران
author
محمد
نوشاد
استادیار گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران
author
text
article
2019
per
استارتاپها در بازاریابی محصولات کشاورزی، فناوریهای ایده محوری هستند که نقش مهمی در تسریع روند فروش محصولات دارند. در مطالعهی حاضر به منظور تحقق استارتاپها در فرایند بازاریابی محصولات به بررسی عوامل موثر بر انتخاب مسیرهای بازاریابی مرکبات در بین تولیدکنندگان شهرستان کازرون پرداخته شد. در این مطالعه، یک نمونه مشتمل بر 338 تولیدکننده طی دورهی 1397-1396 به روش نمونهگیری ساده تصادفی انتخاب و کارایی مسیرهای بازاریابی ارزیابی شد. سپس، مدل لاجیت چندگزینهای به منظور بررسی عوامل موثر بر انتخاب کاراترین مسیر بازاریابی برآورد گردید. نتایج نشان داد که اثر متغیرهای سطح تحصیلات، قیمت محصول، بستهبندی و سطح آگاهی از استارتاپها بر انتخاب مسیر فروش مستقیم در بازار که کاراترین مسیر بازاریابی است، مستقیم و معنادار میباشد. همچنین متغیرهای سابقه فعالیت و فاصله باغ تا شهر اثر منفی و معناداری بر انتخاب مسیر فروش مستقیم محصول دارد. از اینرو، شناخت عوامل موثر بر مسیر فروش مستقیم محصول در بازار میتواند در جهت تحقق استارتاپها در بخش کشاورزی موثر واقع شود.
رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2588-7106
2
v.
1
no.
2019
61
74
https://eraa.asnrukh.ac.ir/article_96558_35031724f858f60d2566b6bca116ee9c.pdf